torstai 16. syyskuuta 2010

Canth: Anna-Liisa (1895)

En muista vähään aikaan nähneeni mitään Canthin esityksiä. Sylvi Salosen "Kauppa-Lopo" tuli joitain vuosia sitten televisiosta.

     *     *     *     *     *

- 3-osainen näytelmä

I Johannes & Anna-Liisa ovat menossa kihloihin

- talon entinen renki Mikko äitinsä Hilda Husson kanssa tulevat sekottamaan kuviota
- Husso uhkaa paljastaa sen, miten Mikko lähtiessään 4 v aiemmin tukkijätkäksi oli tehnyt Anna-Liisan (15 v) raskaaksi & Anna-Liisa oli epätoivoissaan tappanut lapsen & Husso haudannut sen
- Husson ehtona on, että Anna-Liisa peruu kuulutukset & purkaa mahdollisen kihlauksen & menee naimisiin hänen poikansa Kimmon kanssa joka on töillään saanut sen verran varallisuutta että pystyy hankkimaan oman tilan
- Anna-Liisa on järkähtämätön eikä taivu uhkailun edessä

II Anna-Liisan ja Mikon kädenvääntö

- seuraavana päivänä Mikko tulee toistamiseen Anna-Liisaa tapaamaan
- tämä perustelee niin hyvin kuin suinkin miksi hän ei missään tapauksessa mene naimisiin Kimmon kanssa - kävi miten kävi & Kimmo ei usko että A-L pysyy loppuun asti taipumattomana
-- syyttää Mikkoa siitä, että jätti AL:n yksin, eikä pitänyt yhteyttä
-- oli vietellyt nuoren tytön, itse vanhempi
-- oli tehnyt AL:n onnettomaksi pysyvästi lapsen takia
- Mikko puolustelee itseään & sanoo Husson pelastaneen AL:n häpeältä & vankilalta
-- sanoo rakastavansa AL:a eikä piittaa vaikka tämä ei rakasta häntä vaan Johannesta
-- sanoo että Johanneksesta ole mihinkään, eikä AL tiedä paremmasta
- AL pyytää säälimään itseään & että Mikko ei tekisi häntä toistamiseen onnettomaksi
-- "Mitä pahaa olen sinulle tehnyt, että näin minua vainoat? Sinulla ei ole omaatuntoa vähän vähääkään, peto sinä olet, vaan et ihminen."

- Hilda Husso paljastaa karun totuuden & unohtaen oma ja Mikon osuuden apahtumiin, mutta sovittuja kihlajaisia ei peruta
-- AL:n isä Kortesuo sopii että AL meneekin kihloihin Mikon kanssa

III

- AL menee sekaisin ja istuskelee vain rannassa -- harkitsee itsensä hukuttamista & äiti Riikka valvoo mitä tyttö tekee
- vanhemmat syyttelevät toisiaan, kun eivät tienneet mitään tyttärensä tilasta & AL on kuitenkin varsinainen syntipukki ainakin miesten mielestä
- Johannes kiteyttää tilanteen hyvin: aluksi hän uskoi "hänen olevan parhaimman kaikista". Sitten äkkiä kaikki onkin päinvastoin.
- miehet sitovat AL:n salaisuuden avulla pihteihinsä & ajavat häntä naimisiin Kimmon kanssa, mutta AL haluaa vapautua syyllisyydestään
- kihlajaisissa hän paljastaa kaikelle kansalle totuuden:
-- ilmoittaa ensin ettei ole kenenkään morsian
-- kertoo sitten tehneensä suuren synnin & tappaneensa lapsensa (kukaan ei kysele kenen kanssa & milloin)
-- sanoo että vastuu on vain hänen, vanhemmat eivät tienneet asiasta (entä muut?)
-- sanoo haluavansa kärsiä rangaistuksensa, "minä ilolla lähden vankeuteen" & "vaikkapa mestattavaksi"
- rovasti hurskastelee todeten, että "ei teillä ole syytä suruun vaan iloon ja riemuun, sillä jumalan henki on tehnyt työtä tyttäressänne."
-- ollut eksyksissä & löytänyt nyt oikean tien
-- tämä on vain lihalle kuristus & hengelle voitto

Kommentteja:

- realistinen kuvaus & mutta myös esim. melodraamaa

- mielenkiintoista verrata Kantelettaren "Elinan surmaan" (III 8), jossa aatelismies tappaa vaimonsa & lapsensa ja sitten itse hukuttautuu  -.> mm. Maria Jotunin näytelmä "Klaus, Louhikon herra" (1941)
- Hilda Husson & Klaus Kurjen samankaltaisuus!

- vaatii gender- tai feminististä analyysiä
-- isä / mies päättää naisen puolesta (poikkeus: talollisen tytön tulisi tietää paikkansa)
-- talollinen / renki säätyero (ei ylityksiä esim. avio)
-- suurin mahdollinen häpeä talolliselle (paha henki tyttäreen?)
--- siveettömyys (alemman kanssa, vaikkakin tahaton, joka johtaa lapsentekoon)
--- korostuu kun tyttö vielä mallikuntalainen
--- tilanteessa mennään äärimmäisyydestä toiseen (äkkiä onkin suurin lurjus, pettää kaikki)

- ajan arvot: raiskaus vs lapsenmurha
-- pienempi paha jää toisen teon varjoon, tyttö antanut vietellä itsensä
-- miehen teko vähemmän paha, vaikka tyttö alaikäinen

- Kimmolla & AL:lla pitkäaikainen (joitain kuukausia?) suhde
-- tapasivat yöaikaan (eikö kukaan koskaan nähnyt - edes AL:n sisko, eikö jakanut tietoa siskon kanssa??)
-- harrastivat seksiä (eikö tullut AL:lle mieleen, että voisi tulla raskaaksi tms. & oli ainakin kiellettyä sekin)

- Kun selvisi että AL raskaana
-- Husso lähetti poikansa pakoon, oletti, että raskaus paljastuu jossain vaiheessa, jolloin Kimmo joka tapauksessa joutuisi lähtemään, ja joutusi ehkä käräjille tms. & aika parantaa haavat...
-- AL jäi yksin, hän synnytti lapsen metsässä yksin & hädissään tappoi lapsen ja meni sitten Husson luo joka auttoi lapsen kätkemisessä (osallistui salailuun tai jatkoi sitä vielä) & Husso näkee mahdollisuuden...

- AL suunnittelee ennen kihlajaisia itsemurhaa
-- asia nyt: vanhempien & sulhon & Hussojen tiedossa - asian salaamisesta on päätetty
-- AL päättää paljastaa kihlajaisissa salaisuuden - ja joutuu pidätetyksi (mitä sen jälkeen tapahtuu, on vaikea sanoa - esim. Hussoille myös tuomio!? AL:n armahtaminen alaikäisenä!? olennaista että itse haluaa rangaistuksen, koska tuntee tehneensä väärin -- syyntakeettomuus??)

- oliko AL:n teko kosto kaikille, koska kukaan ei puhunut hänen puolestaan (vapautui yhteisön kahleista vain joutumalla ensin vankilaan, paradoksi)
- AL:sta tuli yhteisön paha henki, joka tuotti muille häpeää

- isä Kortesuo vannoo hurskaasti Jumalan edessä syyttömyyttään & eivät ole opettaneet tällaiseen (& eivät myöskään antaneet valistusta)
- AL:a ei nähdä uhrina vaan nimenomaan pahantekijänä!
- haluavat jatkaa samaa salailua, jonka AL aloitti & mutta AL päättääkin lopettaa sen kun saa siihen kihlajaisissa tilaisuuden -- haluaa puhdistaa omantuntonsa & tulla rangaistuksi (vaikka muut syyllisiä?!)

- yrittää itsemurhaa, ja hänet 'pelastetaan' - muut hyväntekijöitä! Kimmokin haluaa vielä hänen kanssaan naimisiin! (salailu mahdollisti liiton, eikä isä tai ex-sulho ole vastaan)
- Kimmo & Husso iloitsevat voitostaan, jonka saavuttivat uhkailemalla & kiristämällä & lahjomallakin (Kimmolla nyt rahaa)
- kukaan ei kysy AL:lta mitä hän haluaa - olettavat että tämä taipuu heidän tahtoonsa, vaikka on tehnyt alusta lähtien selväksi, ettei mene Kimmolle

- lopussa AL:a rovasti ym. ylistävät hurskaasta teostaan, tunnustuksesta -- kaikkien tulisi iloita kun henki on voittanut lihan ym.

     *     *     *     *     *

- suomalaisen realismin klassikot: Aho "Rautatie" (1884) & Canth "Työmiehen vaimo" (1884)
-- avioliittodraamat "Salakari" (1887)

s. 17

- Leeni Tiirakarin artikkeli "Miten Minna Canthia luettiin?"
- "Työmiehen vaimo" (1884), "Köyhää kansaa" (1886), "Kovan onnen lapsia" (1888) ja "Kauppa-Lopo" (1889)
- vs. kristillis-idealisinen & kansallisromanttinen kirjallisuus
- epäonnistunut oikean kansam kuvaamisessa
-- syytettiin että suositteli murhia, tuhpolttoja, varkauksia ym.
--> taisteluoppaita yläluokkaa vastaan
- kirjasota snellmanilaisten kanssa

s. 20

- realismin julistaminen, sen puute romaaneissa mm. "Työmiehen vaimo"
-- ihanteellisuus

s. 21-25

- Meurmanin syytös, ettei "Köyhää kansaa" ole totta
-- puuttuu sovittava elementti; ongelmana poikkeustapausten kuvaaminen
-- dekadenssia kun kuvaa avioliittoa rikkovaa ruustinnaa "Salakarissa" ja "Papin rouvassa"
- puhui psykol romaanin puolesta
- "Sylvin" romantiikka
- keskustelut naisten oikeuksista esim. palkkatulo

s 26-7

- "Kovan onnen lapsia" - teoksen naturalismi
-- vanhoillisten piirien & Ahon tuomio
--> muutti linjaansa, "Papin perhe" (1891), "Sylvi" (1893), "Anna Liisa" (1895)

s 38

- Canthin taito käyttää erilaisia kerronnallisa tekniikoita, mm. romantiikka, melodraama

s 43, 55

- naisenmansipaatio, naisliike
-- mm. Alexandra Gripenberg, Hanna Ongeln, Gerda von Mickwitz, Ina Lange, Helena Westermarck
-- koulutuksen merkitys "Hanna" (1886), "Papin tytär"
-- dekandentit hahmot "Agnes" (1892), venäläinen nainen
-- prostituutio "Hanna" -- vilahtaa hahmo

s. 62

- etusija porvarisnaisten kuvauksella, kaupunkilaisuus
-- kritiikin kohteena yksilö & yhteiskunta; "Köyhää kansaa" vrt Ina Lange "Sämre folk"

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti